Blog | Als je voor iets betaalt, wordt het beter - door Monica Swalef

jan 10

Goed om af en toe even niets te doen, zoals tijdens de periode rond de recente feestdagen. Maar m’n hoofd leegmaken? Nee, dat vind ik dan ook weer niks. Ik heb juist allerlei gedachten. Nieuwe ideeën voor komend jaar schieten voorbij. Wat zou kansrijk zijn. Maar vooral wat is leuk? Als je bezig bent met leuke dingen is het veel makkelijker om er vol voor te gaan. Dan komen de kansen vanzelf.

En natuurlijk. Je denkt af en toe ook terug aan het afgelopen jaar. Wat ging er goed (…best veel), wat kan er beter (…nog meer)? Maar ik blader ook door de foto’s op m’n telefoon en kijk nog eens terug welke artikelen in allerlei bladen ik heb vastgelegd. Als reminder. Dat het interessant was of dat ik het nog eens moet lezen. Als ik tijd heb. Tijdens de periode rond de feestdagen.

Zo herlas ik het artikel uit Het Financieele Dagblad van 7 december 2019 ‘weg met de gratis cultuur op internet!’ van Roel Verrycken. De inleiding trof me direct. ‘Als je voor iets betaalt, wordt het beter’ stond er. Iets dat mij al een tijdje bezighoudt. En hoewel het hier over technologie en data ging, liet de parallel met mijn eigen bedrijf en onze sector me niet zomaar los.

Het gaat eigenlijk altijd op. Misschien wordt het ook wel beter, juist omdat je ervoor betaalt. Je hebt dan de afweging gemaakt ergens geld aan uit te geven. Vaak zorgvuldig. Soms impulsief. Maar het geeft je langer een goed gevoel. Mij tenminste. Iets dat gratis was. Ergens bij of omdat je later tot een koop werd verleid voelt even leuk, maar al snel een stuk minder. En dat zette me verder aan het denken.

Op het internet, waar het artikel, over ging weten we het ondertussen wel. Als je gratis gebruik maakt van bijvoorbeeld Facebook, is dat eigenlijk helemaal niet gratis. Jouw data die je achterlaat is meer waard dan wat je terugkrijgt. Daar ben ik zeker van. En hoewel het imago van Facebook een aardige knauw kreeg de afgelopen tijd, maken we er nog steeds massaal gebruik van.

Maar ik vind dat wel jammer. Wij geven bij Swalef ook wel eens wat weg. Aan mensen die ons dierbaar zijn. Omdat we ze leuk vinden. Maar altijd iets dat we zelf ook graag cadeau zouden krijgen. Natuurlijk met een waarde lager dan via het integriteitsbeleid is afgesproken, maar vooral omdat het leuk is wat weg te geven zonder daar wat terug voor te verwachten. Kan dat dan niet meer?

De oplossing komt wat mij betreft voort uit ‘omdenken’. Ik kijk niet naar de gever, maar naar de ontvanger. Als je wat cadeau krijgt, vraag je dan eens af waarom je het krijgt. En ook ‘wat is de waarde eigenlijk?’. Een gratis bijeenkomst bijvoorbeeld. Heeft normaalgesproken een waarde, die veel hoger ligt dan acceptabel. Maar omdat het gratis genoemd wordt, kun je het makkelijk zien als cadeau dat onder de afgesproken integriteits-grens ligt.. Een lezing van een vakinhoudelijk specialist is vast superinteressant. En leuk als het gratis is. Maar heeft bijna altijd een bijbedoeling. Dat je de specialist of een collega de volgende keer inhuurt als je een dergelijk project bij de kop hebt. Dat snapt eigenlijk iedereen.

Zelf betaal ik dan ook liever als ik kennis opdoe. Dan is het zonder weder-verplichting en weet ik zeker dat ik er ook iets van kan zeggen als het gewenste niveau niet gehaald wordt. En omdat je ervoor betaalt, zal de spreker er daarom ook beter z’n best voor doen. Hij wil niet dat iemand z’n kennis in twijfel trekt. En is vast gefocust op een positieve evaluatie.

En zo zie je maar weer: ‘als je voor iets betaalt, wordt het beter’ gaat eigenlijk altijd op.

Disclaimer
Swalef streeft er naar de informatie correct en actueel te verstrekken. Aan de informatie die is verstrekt kunnen echter geen rechten worden ontleend.
Swalef aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud en de informatie in dit nieuwsbericht.